Kamis, 19 Desember 2013

4 Aksi Perompakan Paling Aneh di Dunia


 
 
Berikut ini merupakan 4 aksi perompakan yang paling aneh yang dirangkum dari web Daily Mail dan Daily Mirror.


1. Perampok yang menyewa pemandu tanpa lengan

Sudah menjadi kebiasaan umum jika dalam sebuah aksi perompakan, akan ada orang atau tim yang berjaga di dalam  kereta untuk melarikan diri. Tapi apa yang dilakukan perompak perhiasan di Essex ini benar-benar unik. Ketika mereka berusaha melarikan diri dari kejaran polis , mereka  menyewa pemandu yang notabene tidak memiliki tangan, alias kudung.

Alhasil, sekelompok perompak itu pun dibuat kerepotan kerana harus membantu mengoper gear kereta akibat ketiadaan lengan si pemandu. Pada akhirnya, perburuan polis  berjaya kerana si pemandu yang belakangan diketahui bernama John Smith itu melanggar pohon. Smith yang bahkan tidak boleh memakai pakaian sendiri itu akhirnya mendekam dipenjara selama 12 bulan.


2. Penyeludup yang mencuba melarikan diri menggunakan kereta keledai

Entah apa yang menjadi pertimbangan Jonas Jakab. Penyelundup asal Rumania ini memilih kenderaan yang benar-benar diluar kebiasaan ketika mencuba menyelundupkan sekitar 100 ribu paket rokok dan tembakau di perbatasan Ukraine . Bukannya kereta van, truk atau sejenis sedan yang digunakannya, melainkan sebuah kereta keledai.

Seperti yang dilansir Daily Mail, Jonas Jakab ditangkap pihak  polis  perbatasan Ukraine setelah ketahuan mencuba menyelundupkan sekitar 100 ribu paket rokok dan tembakau dalam sebuah kereta keledai. Saat aksinya tercium, Jakab sebenarnya telah berusaha sekuat tenaga untuk melarikan diri. Namun apa daya, keledai yang dinaikinya tentu tidak sebanding dengan kereta sedan cepat polis  yang memang diluncurkan untuk menyaingi kereta-kereta berkecepatan tinggi.


"Umumnya para penyelundup semakin pintar dan canggih dalam melakukan aksinya melewati perbatasan. Tapi pengejaran yang kami lakukan kali ini benar-benar sebuah pengecualian," ujar juru cakap polis lokal.


3. Pencuri dengan kerusi roda

Seorang pencuri bank di California ini benar-benar memilih cara kabur yang inovatif, yakni menggunakan kerusi roda elektrik. Dan yang paling menarik, sang perompak sempat berhasil melarikan diri.

Insiden ini terjadi di Wachovia Bank. Menurut keterangan polis , sang pelaku merupakan seorang lelaki tua yang memiliki jenggot dan rambut putih. Ia masuk ke dalam bank menggunakan kerusi roda elektrik lengkap dengan senjata di tangan. Setelah melakukan aksinya, lelaki tersebut melarikan diri sebelum akhirnya lenyap menggunakan kereta van yang telah menunggu.


4. Perampok taat lalu lintas

Sekelompok perompak berhasil ditangkap hanya sekitar 200 yard dari lokasi perompakan setelah pemandu berhenti di lampu merah. Polis berhasil memburu Malachi JOnes, Corey Fregis dan Kiley Knightingale akibat merompak toko perhiasan Fraser Hart Store. Aksi rompakan itu sendiri terakam kamera CCTV jalan. Entah kerana memang taat lalu lintas, sang operator CCTV  melihat kereta yang dipandu berhenti di sebuah lampu merah di kawasan Kent, England, tidak jauh dari toko perhiasan tempat mereka merompak. Dengan informasi itu, polis  pun dengan mudah menangkap ketiganya yang rata-rata masih berusia 19 hingga 22 tahun. | memobee.com
 bodrexcaem

0 komentar:

Posting Komentar